Alla inlägg den 24 mars 2012

Av Jack Werner - 24 mars 2012 08:50

Vill inte påstå att jag är Alingsåsare. 17 år i stan räcker inte för det epitetet.
Jag har insett att det inte är åren i stan som gör dig till en infödd, utan ditt engagemang i föreningslivet och politiken, så jag får vänta några år till.
Men som utsocknes, som vi Göteborgare kallas i människobyn så ser jag med en viss förvåning på dynamiken i Alingsås. Jag tycker närheten mellan människor i Alingsås är en fantastisk kraft, samtidigt som jag ser en fara i det.
En gång i tiden när jag funderade på att starta eget företag så fick jag ett råd av en bankman, Gå med i Pingst eller missionskyrkan så har du snart en fast kundkrets.
Säkert ett bra och smart råd. Jag förstod då, att alla samhällen består av flera kontaktscirklar där olika kyrkotillhörighet, yrkesgrupper, politiska föreningar och klubbar bara är några exempel på grupper som genom varandras stöd hjälps åt att växa och utvecklas i samhället.
Samtidigt ser jag faran. Det är väldigt få människor som har modet och styrkan i en grupp att våga kritisera sin egen grupp eller individer i gruppen.
Då är det mycket lättare att peka på andras fel och gärna blunda för de i sin närhet, då den kritiken ofta slår hårt tillbaks mot en själv och man kan snart finna sig utesluten ur sin samhörighet.
 I en stad som Alingsås där alla är nära varandra är detta högst påtagligt.
Utan att ha några bevis, men en stark känsla så tror jag att vänskapskorruptionen i Alingsås är så starkt utvecklad att den mer ses som en naturlig del i det dagliga livet, än ett problem.
 Precis som i Göteborg där Goa gubbar inte längre klingar gott.
 Att hjälpa en vän kan låta fint, men när man kringgår kontrollsystem, gör uppgörelser utanför styrelserummen med vänner, ser åt andra hållet när en vän bryter mot regler eller ger vissa företag uppdrag utanför den offentliga upphandlingen så är man på djupt vatten.
 När jag läste Thomas Franssons “Fredags funderingar”, att det är skralt med skandaler men att om dom dyker upp så ska dom publiceras, så tänkte jag att nu har vi fått ännu en fågel i Nolhagaparken, en Struts som stoppar huvudet långt ner i dyn.
Om inte journalisterna vågar gräva i dyn, så vem ska då göra det? Om jag vore journalist så skulle jag börja undersöka kopplingen mellan lokala företag och kommunala beslutsfattare, men jag är ingen journalist, men inte heller en Struts.
 
Jack Werner.

Ovido - Quiz & Flashcards