Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

När man inte kommer runt.

Av Jack Werner - 29 mars 2012 07:59

Pyramider? Varför inte en grop i marken med en snygg sten över? Förstå att de Egyptiska Faraonerna ställde till det. Plötsligt så tvingades folk räkna på pergamentrullar, fingrar och tår räckte ju inte längre till. Det smarta med sandaler, där tårna syns blev bara ett dumt mode. Finnarna har alltid strumpor på sig när dom har sandaler, dom har inte fattat tricket så dom kan vi garva lite överlägset åt.

 Men idéen med att bygga trianglar på höjden skapade en helt ny yrkesgrupp. Matematiker. Jag hoppades att vi utrotade dom med miniräknaren, för nu kunde vi räkna ut allt själva, vissa saker som att lönen är slut innan månaden behövs inte miniräknare till. Jag har länge betraktat matte som något helt onödigt. Varför behöver jag räkna? Priset står på kvittot, avståndet till Stockholm som aldrig är tillräckligt står på en skylt och min släkt räknar på mina födelsedagar som om det väntade ett miljonarv på andra sidan.

Men lik förbannat så fort man ska gå en kurs så dyker det upp. Algebra, Ekvationer, Funktioner och Statistik. Så nu tvingas jag göra om allt som andra redan har gjort. Och Nej... Ni räknade fel på Pyramiderna, alla Faraonerna ligger kvar i sina Sarkofager. Kinesiska muren hindrade inte mongolerna och min månadslön räcker fortfarande inte längre än 25 dagar... Hallååå månadslön? 

 Så nu kanske jag tvingas räkna på det som redan är gjort, kanske jag kan räkna på något nytt? Som sambandet mellan stjärthår och tårkanaler. Ja, det finns ett samband där. Om du drar i stjärthåret så kommer det tårar. Testa och räkna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jack Werner - 4 april 2012 10:58

 Jag skriver helst inte om vardagsbestyr, vi sitter väl och ror samma båt, de flesta av oss. Men så läste jag "kvickrot", en bloggare vars Värld på något sätt tycks röra sig parallelt men ändå så avlägset. Det ger impulser och tankar, så nu blir det ...

Av Jack Werner - 1 april 2012 07:59

 OM... SÅ SKULLE JAG...  Hur ofta säger vi inte det. Vi tänker vedergäldning och knyter handen i fickan.  Men så händer det. Plötsligt så är vi offer i en situation. Förvirrade och handfallna står vi där som betraktare fast vi själva är huvudperso...

Av Jack Werner - 31 mars 2012 10:01

 Jag körde upp för en smal backe i ett fritidshus område. De flesta husen var ombyggda till året runt, men liknade ändå mer kojor än riktiga hus. Hade det inte varit för gräsmattorna och häckarna så kunde det ha varit kåkstäderna utanför Buenos Aires...

Av Jack Werner - 31 mars 2012 09:00

 Han satt 27 år i fängelse för sin kamp mot Apartheid. Ett helt liv för sin övertygelse. Hans fru Winnie Mandela tog över kampen. Den före detta Socialarbetaren ledde den väpnade kampen hårdfört medan hennes man satt inlåst på Robben Island.   Han ...

Av Jack Werner - 30 mars 2012 06:45

 Vi svepte fram mellan Pinjeträden i vår svarta Fiat. Vi hade hyrt bilen tillsammans med ett annat par som också ville seTurkiet på "riktigt."  Ingen annan ville köra, så det blev min uppgift medan dom skulle läsa kartan. Vi var på väg upp i Tau...

Ovido - Quiz & Flashcards